KOHa Sint-Jozef uit Hamme speelt bedrijfsspel Ecoman

“Pa, op school ben ik directeur”

Hamme, Op 9 maart 2018 speelden 31 leerlingen een cruciale fase van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze in zes groepen concurrerende bedrijven leiden. Al zes weken lang zijn deze leerlingen baas van hun eigen onderneming. Als een echt directiecomité namen ze beslissingen die rekening houden met de steeds veranderende economische context. Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijhorende interactieve website zijn initiatieven van Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, Campus Brussel.

Het fictief bedrijf ECOMAN produceert en verkoopt E-SCOOTERS. De onderneming heeft zich doorheen de jaren voortdurend ontwikkeld en is ondertussen uitgegroeid tot een belangrijke producent en toonaangevend bedrijf op de Belgische markt. Het bedrijf bestaat nu tien jaar en wil de leiding overlaten aan een nieuw managementteam: onze leerlingen.

Tijdens de lessen voorafgaand aan dit bedrijfsspel werden de leerlingen vertrouwd gemaakt met de nodige economische en bedrijfseconomische begrippen, met de beginsituatie van het bedrijf en met de aandachtspunten van elk departement waarvoor telkens een verantwoordelijke manager werd bepaald.

Leerlingen bepalen bedrijfsstrategie

De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden,… Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.

Zelfstandig leren en in groep beslissen

“Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen uit economische afstudeerrichtingen confronteren met de echte bedrijfswereld”, vertelt Joris Verbeke van KOHa Sint-Jozef. Medewerkers van de KU Leuven zijn een dag lang aanwezig in KOHa Sint-Jozef om de leerlingen bij het spel inhoudelijk te begeleiden. Joost Onghena, directeur van KOHa Sint-Jozef, vult aan: “Het bedrijfsspel brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Het spel leert hen tegelijk de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kan je als school je vrije ruimte echt een meerwaarde geven.”

Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband. Aanvullend stellen de managers van elke onderneming op woensdag 21 maart 2018 om 19.30 u hun bedrijf en de bedrijfsresultaten voor en wisselen ze hun ervaringen over het ecoman-spel uit. Een externe jury bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven beoordelen de presentaties en stellen de nodige vragen.

 

Voor een reportage of meer informatie over KOHa Sint-Jozef kunt u terecht bij Joris Verbeke, begeleidende leerkracht Ecoman, KOHa Sint-Jozef, Jagerstraat 5, 9220 Hamme, tel: 052 47 92 84, e-mail: j.verbeke@kohamme.be